Novinky
Spolupráce s UHK
V současné době spolupracujeme s UHK na tomto projektu:
Využití prvků umělé inteligence při poskytování odborného sociálního poradenství
Cílem projektu je uzpůsobení komunikační platformy na bázi chatbot/voicebot pro účely poskytování odborného sociální poradenství v ČR. Za účelem naplnění cíle, bude vytvořena znalostní databáze pro komunikační platformu chatbot/voicebot využitelná pro odborné sociální poradenství poskytované na veřejné informační síti internet v oblasti dluhů a předlužení, bydlení, pracovního práva, rodinného práva, spotřebitelských vztahů, sociální péče a pomoci, práv obětí trestných činů. Tato databáze bude přístupná prostřednictvím komunikační platformy chatbot/voicebot. Komunikační algoritmy testovací fázi přizpůsobovány cílovým skupinám sociální práce se specifickými komunikačními potřebami. Poradenství v sociální práce je založeno na poradenském rozhovoru a součástí tohoto nástroje je lidský vztah mezi poradcem (sociálním pracovníkem) a uživatelem služby.
Inovativnost řešení spočívá v částečném nahrazení člověka strojem, a to ve fázích, které lze strukturovat, a zároveň při nichž není existence vztahu významná pro naplnění cíle poradenství. Stroj bude představovat nadstavbu. Člověk-sociální pracovník bude méně zatížen procesními úkony informativního charakteru, popř. rutinním rozhodováním, a bude se moci více soustředit na klienta a jeho životní situaci. V důsledku předpokládáme menší chybovost v tím i vyšší kvalitu služby. Nasazení umělé inteligence do oblasti profesionálního sociálního poradenství může být vnímáno jako nástroj pomoci stávajícím lidským zdrojům (profesionálním poradcům) adaptovat se na rostoucí kvantitu práce (rostoucí velikost cílových skupin v souvislosti s nezaměstnaností, ztrátou bydlení, předlužením, koronavirovou pandemií apod.) Příchod tzv. Průmyslu 4.0 s sebou ponese jak vytváření nových sociálních problémů, prohlubování stávajících, tak i potřebu reagovat na straně organizace práce.záměr se snaží přispět k vývoji a aplikaci technologií do jinak (do této doby) na mezilidské komunikaci vystavěné oblasti profesionální činnosti (sociální poradenství). Projekt může svou pilotní aplikací ukázat nejen přínosy, ale též rizika spojená s nasazením takových technologií a pomoci vyvarovat se při budoucím plošnějším nasazení výrazných chyb.
Projekt spojuje tři partnery: Univerzitu Hradec Králové - Ústav sociální práce Filozofické fakulty (dále jen ÚSP FF UHK), neziskovou organizaci Občanské poradenské středisko, o. p. s. (dále jen OPS) a subdodovatele technologie obchodní společnost Artin, spol. s r. o. zaměřující se na vývoj komunikační platformy (chatbot/voicebot) v českém jazykovém prostředí. Projekt byl zahájem v 06/2020 a podle harmonogramu má být ukončen 05/2023.
V minulosti jsme spolupracovali s UHK na těchto projektech:
Inovace studijních programů sociální politika a sociální práce na UHK s ohledem na potřeby trhu práce
Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/28.0127, Realizátor: Univerzita Hradec Králové
Hlavním cílem tohoto projektu je inovovat obsah vybraných předmětů jednotlivých studijních oborů s ohledem na odborný profil absolventů, potřeby trhu práce a prohloubení spolupráce s poskytovateli sociálních služeb, u kterých absolventi nacházejí uplatnění.
Trvání projektu : 1.12.2011 - 30.11.2014
Občanské poradenské středisko jako partner projektu zajišťuje kontext běžné praxe a přenáší jej do akademického prostředí. Poskytuje konzultace k systému přípravy sociálních pracovníků v bakalářském a magisterském studiu a vypracovává recenzní posudky výukových textů. V roce 2013 připravilo a realizovalo pro studenty ÚSP UHK celodenní workshop Poradenské dovednosti. V roce 2014 se pracovníci věnují především vypracování posudků na skripta a distanční texty a zároveň se podíleli na realizaci Studentských hradeckých dnů.
Občanské poradenské středisko se společně s dalšími organizacemi zúčastnilo Studentských Hradeckých dnů sociální práce, které probíhaly v rámci projektu INOSOC od 6.10. do 9.10. V rámci setkání se studenty proběhlo několik přednášek a besed, které se zaobíraly různými tématy - sociální prací v občanských poradnách, finanční gramotností, spotřebitelskou problematikou. Pozornost studentů si získala přednáška s provokativním názvem Šmejdi včera, dnes a zítra.
Byly připraveny ale i další aktivity jako soutěžní hra "Občane neriskuj" a jiné. Vysokou návštěvnost měla prezentace našich dobrovolnických programů za účasti dvou aktivních dobrovolníků, kteří se s posluchači podělili o řadu úsměvných příhod. Akce se setkala velmi dobrým ohlasem studentů, kteří byli s aktivitami spokojeni i s celým průběhem Studentských dnů sociální práce.
Více informací naleznete na: https://www.uhk.cz/cs-CZ/USP/Novinky/Studentske-Hradecke-dny-socialni-prace
Rozvoj klíčových kompetencí studentů očima potencionálních zaměstnavatelů
Cílem projektu bylo vzdělávat studenty bakalářských oborů: sociální práce v prezenční a kombinované formě, sociální práce ve veřejné správě v kombinované formě a studenty následujících magisterských oborů sociální práce v prezenční a kombinované formě, realizované na UHK pro budoucí praxi prostřednictvím nového systému praxí s využitím akreditovaných pracovišť zvýšit jejich konkurenceschopnost na trhu práce."
Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0015
Realizátor: Univerzita Hradec Králové
Další partneři projektu: Laxus, o. s.; Občanské sdružení Salinger; SKOK do života, o. p. s.; Oblastní charita Hradec Králové; PROSTOR PRO, o. s.; Občanské sdružení Adra.
Období realizace: 1. 10. 2010 – 28. 2. 2013
Stručný popis projektu
Cílem projektu je vzdělávat studenty bakalářských oborů: sociální práce v prezenční a kombinované formě, sociální práce ve veřejné správě v kombinované formě a studenty následných magisterských oborů sociální práce v prezenční a kombinované formě, realizované na UHK pro budoucí praxi a prostřednictvím nového systému praxí s využitím akreditovaných pracovišť zvýšit jejich konkurenceschopnost na trhu práce.
Dílčí cíle projektu
- zapojením poskytovatelů sociálních služeb do formování výuky překlenout vakuum mezi teorií a praxí
- zkvalitnit výuku oborů bakalářského a magisterského studijního programu sociální politiky a sociální práce akreditovaných na UHK
- vybudovat síť kvalitních pracovišť pro výkon studentských praxí
Hlavními výstupy projektu bude zavedení vnitřní akreditace pracovišť, jejich evidence v databázi poskytovatelů praxe studentům a uskutečnění stáží pro 120 studentů VŠ v rámci pilotního ověření systému. Doprovodnou nezbytnou aktivitou je další vzdělávání akademických pracovníků VŠ, supervizorů stáží.
Projekt probíhal od roku 2011 ve spolupráci se 7 partnery z řad poskytovatelů sociálních služeb a skončil v únoru 2013 závěrečným evaluačním setkáním. Za období projektu se pracovníci Občanského poradenského střediska podíleli na vytvoření systému praxí a prošli akreditačním procesem. V průběhu ověřování vykonalo praxi v občanské poradně 6 studentek Ústavu sociální práce Univerzity Hradec Králové.
Pracovníci OPS se aktivně podíleli na připomínkování systému odborných praxí a jeho evaluaci a také na vytvoření výukové pomůcky pro studenty a metodického materiálu pro zájemce o získání akreditace pracoviště odborné praxe.
Projekt pokračuje formou zajištění praxí pro studenty Univerzity Hradec Králové.
Více o projektu http://www.usp-uhk.cz
Studentská praxe
Proč nabízíme studentské praxe?
Občanská poradna nabízí absolvování především dlouhodobých praxí, které mají pro studenty mnohem větší přínos. Student získá ucelený přehled o organizaci, jednotlivých programech a poskytovaných službách. Na počátku každé praxe je se studentem probrán cíl praxe, nad jehož plněním a revizí se společně schází průvodce praxí a student. Ze zkušenosti víme, že studenti dlouhodobou a intenzivní formu praxe vítají, neboť mají možnost své teoretické znalosti převádět do praxe a učí se tak lépe propojovat teorii s praxí. Pro službu a pracovníky je tento model praxí více zatěžující z hlediska časové náročnosti, ale umožňuje nám studenta lépe poznat, poskytnout mu kvalitní náplň praxe popř. z jejich řad rekrutovat vhodné zájemce o dobrovolnictví. Student je celým procesem zkompetentňování provázen od jeho začátku až po konečné hodnocení a investovaný čas se nám vrací v podobě dalších pomocných rukou s celou řadou úkolů, které jsou součástí nepřímé práce a jsou neodmyslitelnou součástí dobře vykonávané sociální práce v poradně (např. tvoření informační databáze, vyhledávání v zákonech, judikatuře atd.) Studenti pro nás mohou být i přínosným zdrojem nových nápadů a podnětu, ve věcech, kde zkušení pracovníci mohou trpět tzv. autorskou slepotou. Proto vítáme další pohled z jiného úhlu, který nám může pomoci službu posunout zase o krok dál.
Naše zkušenosti se studentskými praxemi
V roce 2001 se Občanská poradna stala pracovištěm odborných praxí. V průběhu každého semestru zde vykonávali praxi cca 2 až 4 studenti z různých škol s obory zaměřenými na pomáhající profese (např. UHK, Jihočeská univerzita v ČB, VOŠ Pardubice atd.). V roce 2006 jsme se účastnili projektu Příprava na práci v Královéhradeckém kraji, jehož účastníci zde měli zajištěnou zkušební praxi. V roce 2008 podepsalo OPS Rámcovou smlouvu o zajištění praxe studentů Pedagogické fakulty univerzity Hradec Králové a v roce 2011 spolupráci s UHK rozšířilo o Rámcovou smlouvu s Ústavem sociální práce. V roce 2010 bylo odborně vedeno 5 studentů na dlouhodobých praxích a celkem bylo vykázáno 400 hodin. V roce 2011 v rámci projektu - Rozvoj klíčových kompetencí studentů sociální práce očima potenciálních zaměstnavatelů v OPHK splnily praxi dvě studentky, bylo vykázáno 200 hodin.
Za rok 2012 již plnily praxi v rámci projektu praxi 3 studentky, 2 z bakalářského studia a 1 z magisterského studia dohromady v rozsahu 300 hodin. Jsme akreditovaným pracovištěm pro výkon studentských praxí ÚSP UHK. V posledních letech zájem o praxi stále stoupá, v roce 2019 absolvovalo praxi 9 studentů. Preferovaný typ odborné praxe studentů (dle sylabů ÚSP UHK):
- Exkurze
- Průběžná praxe (40 hodin)
- Souvislá praxe 1 (80 hodin)
- Souvislá praxe 2 (160 hodin)
- Souvislá praxe činnostní (160 hodin)
Údaje o praxi
Požadavky na zájemce o praxi:
- aktivní přístup (informovanost o organizaci, o typu poskytovaných sociálních služeb apod.),
- komunikační dovednosti (schopnost formulovat svá očekávání, cíle a motivaci atd.),
- schopnost sebereflexe (např. formulace možných předsudků k cílové skupině),
- znalost práce na PC
Způsob výběru praktikantů: osobní pohovor se studentem. Když zájemce o praxi kontaktuje naši organizaci, pracovník zodpovědný za vedení praxí nejdříve získá potřebné údaje a na základě nich zhodnotí, zda je možné o přijetí zájemce o praxi uvažovat - tedy, že je např. volný termín, zájemce má absolvovat typ praxe, který organizace poskytuje. V případě, že přijetí není možné, informuje o tom zájemce e-mailem a vysvětlí důvody nepřijetí. Pokud naopak pracovník zodpovědný za vedení praxí zhodnotí, že je možné zvažovat přijetí, je zájemce o praxi kontaktován e-mailem a je pozván na osobní pohovor. Při osobním pohovoru je ověřováno, zda zájemce splňuje vstupní požadavky organizace na praktikanta/ku. Vedoucí praxe hodnotí aktivní přístup praktikanta/ky (zda přichází na přijímací pohovor informován o základní činnosti organizace a o typu poskytovaných sociálních služeb), komunikativnost (schopnost reagovat na otázky vedoucího praxe, schopnost formulovat svá očekávání, cíle a motivaci) a schopnost sebereflexe (dokáže popsat své silné a slabé stránky, své předsudky k cílové skupině apod.). Otázky jsou přizpůsobeny konkrétním okolnostem, kontextu rozhovoru a osobě praktikanta. Pracovník pokládá např. následující otázky:
- Proč byste chtěl/a vykonávat praxi právě v naší organizaci?
- Co víte o Občanském poradenském středisku o.p.s.? O Občanské poradně HK?
- Kde jste si zjišťoval o organizaci informace?
- Absolvoval jste již nějakou praxi v zařízeních poskytujících sociální služby?
- Jaké jsou podle Vás Vaše silné a slabé stránky?
- Co očekáváte od praxe v naší organizaci?
- Jak si představujete náplň práce občanského poradce – sociálního pracovníka?
- Jaká je podle Vás cílová skupina Občanské poradny HK?
- Domníváte, že máte nějaké předsudky vůči této cílové skupině?
- Jakých cílů byste chtěl na praxi dosáhnout?
Popis náplně praxe:
- úvodní zaškolení (informace o organizaci, programech a pracovišti - obsah a specifika sociální práce, cílová skupina, provoz, proškolení v BOZP a PO, seznámení s postupy při rizikových situacích, s právy a povinnostmi praktikantů, pravidly organizace (psanými i nepsanými), s prostory organizace, zázemím pro praktikanty a s členy týmu,
- seznámení s databází zájemců a klientů a její procházení,
- pozorování a náslechy vyjednávání pracovníků se zájemci o službu,
- pozorování a náslechy přímé práce s klienty (telefonické a osobní konzultace) – následná diskuse s pracovníky a možnost zápisu konzultace do databáze,
- studium zodpovězených e-mailových dotazů a příprava odpovědí na e-mailové dotazy,
- samostudium,
- možnost účasti na modelových konzultacích,
- účast na poradách týmu, intervizích, seminářích apod. (nutnost souhlasu kompetentní osoby),
- průběžná práce na požadovaných výstupech z praxe,
- pravidelné schůzky s vedoucím praxe – reflexe průběhu praxe, diskuse, dotazy, úkoly atd.
- zapojování do dalších různých aktivit a úkolů – např. vyhledávání potřebných informací pro klienty k řešení jejich situace, aktualizace kontaktů návazných služeb, zpracování a vyhledávání legislativních novinek.
Bonusy pro praktikanty:
Možnost práce v elektronické databázi klientů, vlastní pracovní místo s PC, možnost účasti na poradách, intervizích, pracovních skupinách, příp. veřejných akcích (den otevřených dveří, festival sociálních služeb atd.), možnost využití odborné knihovny, nabídka další spolupráce s organizací formou dobrovolnické činnosti.
Důvody pro nedokončení praxe či nedoporučení zápočtu:
- nedodržení předpisů a pravidel organizace, se kterými byl student seznámen,
- neplnění stanovených povinností a pokynů od vedoucího praxe a dalších členů týmu, opakované nedodržování harmonogramu praxe a plánu praxe,
- nedostatečná kompetentnost pro výkon praxe - např. praktikant není schopen vypracovat zadané úkoly.
Období v roce, kdy není vhodné odborné praxe realizovat (vzhledem k charakteru služby či provozních podmínek pracoviště): Letní prázdniny a druhá polovina prosince.
Fotografie prostor pracoviště:
Bezplatné poradenství
Občanská poradna je určena lidem, kteří se ocitli v tíživé životní situaci nebo jsou takovou situací ohroženi. Služba je určená pouze těm, kteří si nemohou z problémů pomoci sami např. z důvodu věku. zdravotních problémů, nedostatku financí, znalostí nebo dovedností. Provoz poradny je financován z dotací a darů.
Naše pomoc pro vás je bezplatná, nestranná a diskrétní. Není třeba nic podepisovat a můžete vystupovat i zcela anonymně.
Hlavní oblasti, v jakých nabízíme pomoc:
- Pomoc s dluhy - dluhy, exekuce, oddlužení, osobní či rodinný rozpočet, smlouvy
- Zaměstnání - výpověď, pracovní smlouva, vymáhání mzdy, pracovní právo
- Orientace v sociálním systému - dávky, sociální pojištění, sociální služby
- Rodina - rozvod, rozdělení společného majetku, svěření dětí do péče, výživné, problémy v rámci rodiny
- Bydlení - nájemné, pronájmy, výpověď z bytu
- Spotřebitelství - reklamace, odstoupení od smlouvy, prodejní podvody
- Majetkové vztahy a ostatní poradenství - dědění, náhrada škody, spoluvlastnictví
- Pomoc obětem trestných činů - domácí násilí, náhrada škody pro oběti trestných činů, trestní řízení, občanské poradny jsou akreditovanými pracovišti pro pomoc obětem trestných činů a naše pomoc je komplexní. Zahrnuje jak poskytování právních a jiných informací, tak i poskytnutí psychické podpory a případného doprovodu k dalším institucím
Jakými způsoby může odborné poradenství probíhat?
Elektronicky
Zašlete nám dotaz e-mailem na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo vyplňte online formulář. Je nutno napsat co nejvíce přesných informací, aby poradce správně problém pochopil a mohl správně poradit. U jednodušších dotazů Vám odpověď přijde na Váš e-mail, případně se domluvíte s poradcem na osobní návštěvě dle druhu a náročnosti dotazu či problému. Příslušné kontakty naleznete v sekci O NÁS - KONTAKTY.
Telefonicky
Kontaktuje nás na telefonních číslech v Hradci Králové, Jičíně, Náchodě a Kostelci nad Orlicí, kde se již s konkrétním pracovníkem domluvíte na dalším postupu dle druhu problému. Telefonní kontakty naleznete v sekci O NÁS - KONTAKTY.
Osobní návštěva
Před osobní návštěvou je nutné mít již sjednánu schůzku s pracovníkem v konkrétní poradně. Celá schůzka probíhá diskrétně a na přání klienta i zcela anonymně. Na osobní návštěvu můžete vzít i své děti, k dispozici je mini dětský koutek..
Osobní setkání může probíhat jako konzultace s odborným poradcem nebo terapie s psychologem (možné pouze v OP Hradec Králové).
Na konzultacích pomáháme řešit sociálně-právní problémy se sociální pracovnicí/kem, setkání trvá 45 minut (dluhy, dávky, práce, smlouvy ...).
Při terapiích pomáháme řešit psychické a vztahové problémy, sezení s terapeutem trvá 60 minut a jsou možná opakovaná setkání (pomoc a podpora při řešení rodinných nebo vztahových problémů, psychická podpora pro oběti trestných činů aj).
Některé z ohlasů našich klientů:
"... Posílám srdečný pozdrav a moc děkuji za odpověď. Normálně jste mi dodala sílu dál bojovat. Při představě, že to dělám pro svého syna mě to hřeje u srdíčka. Děkuji za vše, co jste pro mě udělala..." anonym
Navštívit nás můžete na centrále v Hradci Králové, nebo na pobočkách v Jičíně, Náchodě a Kostelci nad Orlicí. Kontakty na všechny poradny naleznete v sekci O NÁS - KONTAKTY.