Ocitli jste se ve složité životní situaci? Máte problém s dluhy a chcete se dostat z dluhové pasti? Potřebujete řešit rodinné problémy jako rozvod, výživné, majetkové vypořádáníPoradim scan, dědictví? Řešíte nájemní smlouvu nebo sousedské spory? Chcete si obhájit svá práva jako spotřebitele a nedat šanci podvodníkům a šmejdům? Jste obětí či svědkem trestného činu? Není vám lhostejné eskalující domácí násilí? Nebo se třeba jen neorientujete v sociálním systému (dávky sociální pojištění, sociální služby)? A nejste zrovna na tom tak, abyste si mohli dovolit právníka? Tak pro tyto všechny případy je tady občanská poradna. Nově vám může pomoci také chytrý poradenský chatbot. Říkáme mu Poradím.

Od 1. 3. 2023 je možné nově využívat službu poradenského chatbota, který vznikl v rámci projektu „Využití prvků umělé inteligence při poskytování odborného sociálního poradenství“, jehož realizaci podpořila TAČR z Programu na podporu aplikovaného společenskovědního a humanitního výzkumu, experimentálního vývoje a inovací ÉTA. Hlavním řešitelem je Univerzita Hradec Králové a aplikačním partnerem Občanské poradenské středisko, o. p. s., které už více než 20 let provozuje několik občanských poraden v Královéhradeckém kraji. To je pověřeno vývojem chatbota a jeho otestováním v praxi. Snahou realizátorů je co nejlépe imitovat přirozený poradenský rozhovor, aby uživatel mohl položit otevřenou otázku z vybraných tematických oblastí a chatbot byl schopen adekvátně zareagovat a odpovědět.

Chatbot Poradím dokáže zodpovědět dotazy z 13 oblastí, k nimž patří: zaměstnání, bydlení, rodina, spotřebitelství, exekuce a dluhy, dávky a sociální podpora, majetkové a sousedské vztahy, daně a finance, občanské soudní řízení, správní řízení a přestupky, trestní právo, spotřebitelství a další. Zatím je schopen řešit jen jednoduché dotazy, s jednoznačně identifikovatelným problémem, ale učí se rychle. Dokáže poskytnout potřebné informace k řešení situace, seznámit tazatele s tím, jak lze v dané situaci postupovat, pracuje s příklady a vzory smluv či úředních žádostí. Nachází se stále v testovacím režimu, ale je připraven čelit dotazům ze strany veřejnosti. „Mezi poradenskými chatboty je poměrně unikátní. Na rozdíl od ChatGPT společnosti OpenAI, o kterém se teď hodně mluví, odpovědi nefabuluje, ale pracuje s rozsáhlou znalostní bází. Jeho obsah je kontrolován lidmi, kteří se pohybují v sociální oblasti, a také průběžně aktualizován, jak se mění legislativa,“ prozradil Jan Hloušek, vedoucí realizačního týmu.

Chatbot samozřejmě nemůže nahradit sociálního pracovníka. Ačkoliv disponuje rozšířenou umělou inteligencí, nedokáže např. rozeznat či posoudit některé konkrétní situace a jejich závažnost. Existují totiž situace, u kterých je potřebné doložit důkazy, pročíst smlouvy, zhodnotit situaci z více perspektiv a následně navrhnout veškeré možnosti řešení. To dokáže jenom lidský mozek. Chatbot taktéž neumí klientovi poskytnout emoční podporu, ani ho motivovat ke změně a zkompetentnit k řešení jeho situace. Má i celou řadu omezení daných samotným technickým prostředím, náročností některých problematik i specifiky českého jazykového materiálu. Pokud si tedy Poradím a tazatel neporozumí, vždy je tu možnost obrátit se na "živé" poradce, a to e-mailem, telefonicky nebo na facebooku.

Velkou výhodou "robotického" poradenství je časová neomezenost, protože je k dispozici i v pozdním odpoledni či večer, kdy už jsou poradny ambulantního typu (občanské či rodinné) obvykle zavřené. Navíc nenutí klienty překonávat během cesty za poradcem delší vzdálenosti (např. z venkova do větších měst) nebo fyzické bariéry (např. u hendikepovaných osob) a šetří jim finanční náklady. Za určitých okolností může vyhovovat také osobám, které mají potíže s komunikací tváří v tvář, ostýchají se o svém problému mluvit, ocení naprostou anonymitu nebo si chtějí dopředu zjistit, jaké mají ve své situaci možnosti, aniž by museli pročítat stohy zákonů. Osvědčit se může také v situacích, kdy člověka trápí nějaký problém a nedá mu spát, nebo být rádcem osamělým lidem, kteří se nemají koho zeptat. Chatbot tu pro ně bude pořád, nikdy se neunaví a nezatváří otráveně. Zásadně nikoho neobviňuje ani nekárá, vždy se snaží pochopit tazatelovu situaci a najít pro něj tu nejlepší odpověď.
Chcete-li tedy Poradíma vyzkoušet, napište do webového vyhledavače tuto adresu: www.poradim.info a dejte umělé inteligenci šanci. Třeba vás příjemně překvapí.

Rychlé kontakty

Obč. poradna Hradec Králové

PO, ČT 8-18, ÚT, ST 8-15

  • +420 734 734 818
  • Obč. poradna Náchod

    PO 9-18, ÚT, ST 9-15, ČT 9-17

  • +420 734 370 960
  • Obč. poradna Jičín

    PO 8-18, ÚT, ST 8-15, ČT 8-17

  • +420 736 472 676
  • Clubcafé PESSOA

    Dle aktuálního programu

  • +420 736 472 678
  • Kalendář akcí

    duben 2024
    Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 1 2 3 4 5